Komende exposities
Dit jaar is Nikita Kadan (Kiev, 1982) deartist in residencevan het In Flanders Fields Museum. Momenteel woont hij in Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. In de twee werken die hij voor het museum maakte, linkt hij de geschiedenis van Ieper aan de oorlog waarmee hij dagelijks wordt geconfronteerd.
Door de oorlogsomstandigheden kon Nikita Kadan zijn land niet verlaten. Zijn werk werd uiteindelijk gerealiseerd door de Ieperse kunstenaar Palieter Hillewaere met de hulp van Lisa Guerra, Bea Callemeyn en andere Ieperse handwerklieden, Galerie Transit (Mechelen), Asortymentna Kimnata galerie (Ivano-Frankivsk), Albertinum (Galerie Neue Meister) - Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Het geluidsfragment werd geproduceerd in samenwerking met Roman Grygoriv en Illia Razumeiko. Muzikanten: Lena Bielkina (mezzosopraan), Ihr Zavhorodnyi (viool). Geluidstechnicus Anton Vertipolokh. Met steun van het Future Art Lab, Universiteit voor muziek en podiumkunsten Wenen.
The Veil of Irpin
In het hart van de permanente zaal toont Nikita Kadan een sculptuur met een sterke emotionele, visuele en politieke impact. In deze installatie gebruikt Kadan puin en vervormde metalen platen uit het Oekraïense oorlogsgebied. Het resultaat is een onbeweeglijke metalen vlag, opgehangen aan een massief kruis dat op een stenen sokkel is geplaatst. Het geheel vormt een grafmonument waarin heden en verleden inwisselbaar zijn.
praktisch
Tryvoha (the Sirens and the Mast)
Deze cirkelvormige geluidsinstallatie is levendiger en omvangrijker dan het werk in het museum. In de Sint-Pieterskerk oogt ze echter licht en toegankelijk. Maar die schijn bedriegt: binnen in de installatie loeien de sirenes, scherp en aanhoudend. De soundscape van een naderende oorlog contrasteert fel met de sacrale stilte van de kerk.
praktisch
Biënnale P (ART) -cours
25/04 - 27/06 Brussel
Oudergem, Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe
Voor P(art)cours werd Palieter Hillewaere geïnspireerd door een bepaalde plek in het park. Op die plek is een pad ontstaan door de vele wandelaars die er langsliepen. Bovendien is daar een boom op natuurlijke wijze beginnen te rotten, zoals in Natura 2000 gebieden gebruikelijk is. Met een kunstwerk dat de naam van de biënnale draagt, wil Palieter Hillewaere de interactie tussen mens en natuur benadrukken. De mens heeft de natuur beïnvloed door er een pad te vormen, maar laat de dode boom ook zijn natuurlijke cyclus van bederf afronden. Met cortenstalen platen creëert de kunstenaar een ander pad dat lijkt op het origineel, maar dat langs de boom gaat. We veranderen de natuur op een diepgaande manier, daar zijn we ons van bewust. We doen steeds meer inspanningen om ons aan te passen, om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en zo minder schade aan te richten aan wat ons zo dierbaar is.