Openbaar kunstwerk 'Siska van Rotselaar'
Het kunstwerk ''Siska van Rotselaar" symboliseert zowel de vrijwilligers als het lef en het vrijgevochten karakter vanuit het Lied van Siska. Een installatie gemaakt uit duizenden aparte plaatjes die aan elkaar verbonden zijn. Sommige mooi recht aan elkaar, andere onder een lichte hoek of net buiten de lijntjes, net zoals vele vrijwilligers die zelfbewust en met vastberadenheid hun eigenheid bewaren, maar samen zorgen voor een robust en sterk weefsel in de samenleving, in verbondenheid. In een aantal plaatjes zijn ook op een subtiele manier enkele stukken tekst uit het lied zichtbaar. Cortenstaal is corrosiebestendig, doorstaat de zwaarste weersomstandigheden, maar blijft warm van karakter. Van hetzelfde “materiaal” als de Rotselaarse vrijwilligers. De verlichting zal de gloed ook doen schijnen in de donkerste dagen.
Johan Rosius
LAndart installatie Par(KUNST)
Cortenstaal 10x1m
Voor Par(KUNST) werd Palieter Hillewaere geïnspireerd door een bepaalde plek in het park. Op die plek is een pad ontstaan door de vele wandelaars die er langsliepen. Bovendien is daar een boom op natuurlijke wijze beginnen te rotten, zoals in Natura 2000 gebieden gebruikelijk is. Met een kunstwerk dat de naam van de biënnale draagt, wil Palieter Hillewaere de interactie tussen mens en natuur benadrukken. De mens heeft de natuur beïnvloed door er een pad te vormen, maar laat de dode boom ook zijn natuurlijke cyclus van bederf afronden. Met cortenstalen platen creëert de kunstenaar een ander pad dat lijkt op het origineel, maar dat langs de boom gaat. We veranderen de natuur op een diepgaande manier, daar zijn we ons van bewust. We doen steeds meer inspanningen om ons aan te passen, om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en zo minder schade aan te richten aan wat ons zo dierbaar is.
Guy Malevez
De ‘vormtaal’ van Palieter Hillewaere omvat strakke constructies zoals zijn beeld 'Staalh'art' waarbij de spitse boogvorm als een sacrale menhir de ruimte inpalmt.
Het lichtspel doorheen het puzzelwerk van aaneen gelaste stalen plaatjes refereert naar een religieuze koepel waarin discreet het licht naar binnen dringt. Uiterlijk lijkt deze koepel op een mijlpaal die de ruimte doorklieft.
De kunstenaar gaat eveneens opzoek naar vormen die zich meer versmelten met hun omgeving zoals zijn 'Intersecties'. Op een spontane manier buigt hij staal om tot elegante lyrische composities die zowel solitair als in groepsverband hun gading vinden.
Piet Willequet
Verhaal bij de werken ‘Interchange’ en ‘Lines by’
De vonk voor de reeksen ‘Interchange’ onstond door de kunstenaar zijn fascinatie voor gigantische verkeerswisselaars. De chaos van wegen die in verschillende richtingen wegkronkelen. De spanning, de stress om de juiste weg te vinden, de nieuwsgierigheid naar het onbekende of de herkenning van de richting naar het bekende.
Het expirementeren met schetsen van plattegronden brachten bij de kunstenaar herinneringen teweeg aan de eerste krabbels die zijn dochtertjes ooit hadden getekend.
Bij het herbekijken van deze tekeningen werd hij verrast door de ontdekking dat er veel meer ritme en symmetrie was dan hij had verwacht. De uitdaging zat hem in het vinden van de juiste lijnen voor een technisch haalbare en interessante vorm. De reeksen ‘Lines by’ starten vanuit deze lijnen.
Bij de reeksen ‘Interchange’ en ‘Lines by’ slaagt Palieter er in kunstwerken te creeëren waarbij de lijnen elkaar in meerdere dimensies snijden en zo een beeld vormen die vanuit elke hoek verandert. Een vorm waarin het licht kan spelen en die telkens blijft verrassen.
Uit dankbaarheid laat hij zich vaak door zijn dochters adviseren bij het kiezen van de verschillende kleurlagen. De afwerking van een kunstwerk waarbij hun getekende krabbels aan de basis lagen.